Sanering gemeentelijke en provinciale infrastructuur
De aanpak van de sanering langs gemeentelijke en provinciale wegen is een verantwoordelijkheid van gemeenten en provincies. Voor de financiering van zijn er drie mogelijkheden:
- De sanering van A-lijst woningen moet gefinancierd worden uit de ISV-budgetten.
- Voor de sanering van gemelde woningen* kunnen gemeenten en provincies een projectsubsidie aanvragen bij BSV.
- Niet tijdig gemelde woningen* komen niet in aanmerking voor financiering van overheidswege. Wel blijven gemeenten en provincies verantwoordelijk voor deze woningen.
* Gemeenten waren verplicht alle geluidsgevoelige situaties die op deze peildatums een te hoge geluidbelasting hadden aan de minister van VROM (nu: Infrastructuur en Waterstaat) te melden. Voor saneringssituaties vanwege wegverkeerslawaai moest dit voor 1 januari 2009 en voor railverkeerslawaai voor 1 januari 2007. Met deze zogenaamde Eindmelding is de saneringsvoorraad vast komen te liggen. Elke gemeente heeft inzicht in de eigen saneringsvoorraad.