Saneringsplan Fase 2, nr. 00
Dordrecht, Molenlanden, Sliedrecht, Vijfheerenlanden en Zwijndrecht
Besluit vaststelling saneringsplan
Meerjarenprogramma Geluidsanering
De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat maakt bekend dat hij met het besluit van 10Â september 2024 (kenmerk IenW/BSK-2024/242434) met toepassing van artikel 11.60, eerste lid, van de Wet milieubeheer het Saneringsplan F2-00 heeft vastgesteld. Met het besluit worden tevens, met toepassing van artikel 11.63, eerste lid, en artikel 11.28, eerste lid, van de Wet milieubeheer, de geluidproductieplafonds op de referentiepunten gewijzigd met het effect van de in het saneringsplan opgenomen maatregelen.
In het besluit is tevens een ambtshalve wijziging van de geluidproductieplafonds opgenomen. De wijziging betreft de opname van de juiste, hogere brugtoeslag in het geluidregister voor de Baanhoekbrug over de Beneden Merwede. Door deze correctie wordt voorkomen dat woningen ten onrechte niet als saneringsobject zouden zijn aangemerkt.
Een kennisgeving van het ontwerpbesluit is op woensdag 17 januari 2024 in de Staatscourant gepubliceerd en in diezelfde week in de huis-aan-huisbladen van de betrokken gemeenten. Op dit ontwerpbesluit hebben drie gemeenten een zienswijze ingebracht. De zienswijzen leiden niet tot een wijziging van dit besluit ten opzichte van het ontwerpbesluit.
Op woensdag 11 september 2024 is een kennisgeving van het definitieve besluit gepubliceerd in de Staatscourant en in diezelfde week in de huis-aan-huisbladen van de betrokken gemeenten, te weten Dordrecht, Molenlanden, Sliedrecht, Vijfheerenlanden en Zwijndrecht.
Aanleiding
Op grond van hoofdstuk 11 van de Wet milieubeheer is ProRail, als beheerder van het spoor, verplicht om de sanering voor hoofdspoorwegen uit te voeren. In het kader van deze wettelijke verplichting heeft ProRail het Saneringsplan F2-00 opgesteld en aan mij voorgelegd. Het saneringsplan heeft betrekking op gedeelten van het spoor in de gemeenten Dordrecht, Molenlanden, Sliedrecht, Vijfheerenlanden en Zwijndrecht.
Het saneringsplan bevat maatregelen om de geluidsbelasting vanwege de desbetreffende spoorweg bij volledige benutting van de geluidproductieplafonds op de gevel van 105 saneringsobjecten zoveel mogelijk te beperken tot de streefwaarde van 65 dB. Alle saneringsobjecten betreffen woningen. De maatregelen betreffen het toepassen van raildempers en het plaatsen van geluidschermen. Voor 37 woningen waar de geluidsbelasting niet kan worden teruggebracht tot de streefwaarde van 65 dB onderzoekt ProRail de noodzaak tot het treffen van geluidwerende maatregelen aan de woning.
Overzicht spoorgedeelten waarop dit besluit betrekking heeft
Stukken
Het besluit, inclusief bijlagen, de aanvraag en de overige stukken kunt u hieronder downloaden.
- Saneringsplan Fase 2, nr. 00 d.d. 1 december 2023
- Bijlage 3 - Maatregelkaarten bij Saneringsplan Fase 2, nr. 00
Bijlage 7 bij het Saneringsplan
- Memo Gpp-wijziging spoorbrug Sliedrecht/Dordrecht Saneringsplan Fase 2, nr. 00 d.d. 21 november 2023
Terinzagelegging (termijn loopt tot en met 24 oktober 2024)
Het besluit ligt met bijbehorende stukken vanaf donderdag 12 september 2024 voor 6 weken ter inzage bij het Bureau Sanering Verkeerslawaai (Steinhagenseweg 2d te Woerden) gedurende werkdagen van 8.30 uur tot 17.00 uur. Mocht u van deze laatste mogelijkheid gebruik willen maken, dan dient u vooraf telefonisch contact op te nemen met het Bureau Sanering Verkeerslawaai (0348 ‑ 487 450). Tot het besluit behoort een lijst van de betrokken referentiepunten en de gewijzigde plafondwaarden.
Beroepsmiddelen (termijn loopt tot en met 24 oktober 2024)
Binnen zes weken na de dag van de terinzagelegging van dit besluit kunnen belanghebbenden beroep instellen bij de Raad van State, Afdeling bestuursrechtspraak, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Het beroepschrift dient te zijn ondertekend en tenminste het volgende te bevatten:
- naam en adres van de indiener;
- de dagtekening;
- een omschrijving van het besluit waartegen het beroepschrift zich richt;
- een opgave van redenen waarom men zich met het besluit niet kan verenigen;
- zo mogelijk een afschrift van het besluit waartegen het beroep zich richt.
Voor de behandeling van een beroepschrift wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Het niet voldoen aan deze eisen kan leiden tot niet-ontvankelijkheid van het beroepschrift.
Inlichtingen
Voor het verkrijgen van nadere inlichtingen over de ter inzage gelegde stukken kunt u zich tijdens kantooruren wenden tot Bureau Sanering Verkeerslawaai, telefonisch bereikbaar onder het hierboven vermelde nummer.
Meer informatie over de (hoogte van) geluidproductieplafonds voor spoorwegen is hier te vinden:Â Geluidregister spoorwegen.