Canada Goose sale cheap Canada Goose
Bureau Sanering Verkeerslawaai

Bureau Sanering Verkeerslawaai

Groningen – Winschoten (spoor)

Besluit verlaging geluidproductieplafonds

De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat maakt bekend dat hij bij besluit van 24 september 2024 met kenmerk IenW/BSK-2024/253908 met toepassing van artikel 11.28, eerste lid, van de Wet milieubeheer, heeft ingestemd met het verzoek van ProRail om de geluidproductieplafonds te wijzigen op referentiepunten, gelegen langs een gedeelte van het spoortraject tussen Groningen en Winschoten. De te wijzigen referentiepunten liggen in de gemeente Midden-Groningen.

Een kennisgeving van het ontwerpbesluit is op woensdag 6 maart 2024 in de Staatscourant gepubliceerd en in het huis-aan-huisblad “Regiokrant”. Op het ontwerpbesluit zijn twee zienswijzen ingebracht. De zienswijzen hebben niet geleid tot wijzigingen ten opzichte van het ontwerpbesluit.

Op woensdag 25 september 2024 is het definitieve besluit in de Staatscourant gepubliceerd en in het huis-aan-huisblad “Regiokrant”.

Aanleiding

In het project Wunderline werken Groningse gemeenten samen met ProRail en Duitse partners aan de verbetering van de spoorverbinding tussen Groningen en Bremen. In het kader van dit project is besloten om voor eind 2024 een snelheidsverhoging door te voeren voor het traject Sappemeer-Zuidbroek. Samen met de extra sneltrein Groningen-Winschoten die sinds 2019 rijdt, leidt dit tot een overschrijding van de geldende geluidproductieplafonds ter hoogte van Sappemeer. De overschrijdingen worden ook veroorzaakt door de opheffing van het station Sappemeer-Oost. Omdat niet langer op dit station wordt gestopt, is met name op deze locatie sprake van hogere treinsnelheden.

ProRail heeft onderzoek laten uitvoeren om te bezien of er maatregelen in aanmerking komen om de overschrijdingen weg te nemen. Uit het onderzoek blijkt dat als gevolg van de overschrijding van de geluidproductieplafonds er bij 20 woningen een overschrijding is van de toetswaarde. Door het aanbrengen van raildempers aan het spoor kunnen deze overschrijdingen van de toetswaarde volledig worden weggenomen.

Op de overige delen van het traject tussen Sappemeer en Zuidbroek is geen sprake van geluidknelpunten bij woningen of andere geluidgevoelig objecten. Het is daarom niet doelmatig om langs deze delen van het spoor maatregelen toe te passen. Op grond van dit onderzoek verzoekt ProRail om de geluidproductie­plafonds te wijzigen.

Voor het spoortraject tussen Groningen en Winschoten is nog geen saneringsplan vastgesteld. Op grond van artikel 11.42 van de Wet geluidhinder wordt de sanering daarom gekoppeld aan de wijziging van de geluidproductieplafonds vastgesteld. Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat er vier woningen langs het traject liggen waarvan de geluidsbelasting bij volledig benut geluidproductieplafond hoger is dan 65 dB. Deze saneringsobjecten zijn opgenomen in bijlage 3 bij dit besluit. Met het aanbrengen van raildempers wordt de geluidsbelasting bij deze woningen teruggebracht tot onder de streefwaarde van 65 dB. De sanering van het spoortraject is daarmee afgerond.

Op grond van dit onderzoek verzoekt ProRail om de geluidproductieplafonds te wijzigen.

Stukken

Het besluit, inclusief bijlagen, de aanvraag en de overige stukken kunt u hieronder downloaden.

Terinzagelegging (termijn loopt tot en met 7 november 2024)

Het besluit ligt met bijbehorende stukken vanaf donderdag 26 september 2024 voor 6 weken ter inzage bij het Bureau Sanering Verkeerslawaai (Steinhagenseweg 2d te Woerden) gedurende werkdagen van 8.30 uur tot 17.00 uur. Mocht u van deze laatste mogelijkheid gebruik willen maken, dan dient u vooraf telefonisch contact op te nemen met het Bureau Sanering Verkeerslawaai (0348 ‑ 487 450). Tot het besluit behoort een lijst van de betrokken referentiepunten en de gewijzigde plafondwaarden.

Beroepsmiddelen (termijn loopt tot en met 7 november 2024)

Binnen zes weken na de dag van de terinzagelegging van dit besluit kunnen belanghebbenden beroep instellen bij de Raad van State, Afdeling bestuursrechtspraak, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Het beroepschrift dient te zijn ondertekend en tenminste het volgende te bevatten:

  • naam en adres van de indiener;
  • de dagtekening;
  • een omschrijving van het besluit waartegen het beroepschrift zich richt;
  • een opgave van redenen waarom men zich met het besluit niet kan verenigen;
  • zo mogelijk een afschrift van het besluit waartegen het beroep zich richt.

Voor de behandeling van een beroepschrift wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Het niet voldoen aan deze eisen kan leiden tot niet-ontvankelijkheid van het beroepschrift.

Inlichtingen

Voor het verkrijgen van nadere inlichtingen over de ter inzage gelegde stukken kunt u zich tijdens kantooruren wenden tot Bureau Sanering Verkeerslawaai, telefonisch bereikbaar onder het hierboven vermelde nummer.

Meer informatie over de (hoogte van) geluidproductieplafonds voor spoorwegen is hier te vinden: Geluidregister spoorwegen.