Canada Goose sale cheap Canada Goose
Bureau Sanering Verkeerslawaai

Bureau Sanering Verkeerslawaai

Saneringsplan Fase 2, nr. 12

Amersfoort, Baarn, Bunnik, Culemborg, De Bilt, Hilversum,
Houten, Soest, Stichtse Vecht en Zeist

Besluit vaststelling saneringsplan

Meerjarenprogramma Geluidsanering

De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat maakt bekend dat hij met het besluit van 22 oktober 2024, met kenmerk IenW/BSK-2024/299278, met toepassing van artikel 11.60, eerste lid, van de Wet milieubeheer het Saneringsplan F2-01 heeft vastgesteld. Met het besluit worden met toepassing van artikel 11.63, eerste lid, en artikel 11.28, eerste lid, van de Wet milieubeheer tevens de geluidproductieplafonds gewijzigd met het effect van de in het saneringsplan opgenomen maatregelen.

Een kennisgeving van het ontwerpbesluit is op woensdag 15 november 2023 in de Staatscourant gepubliceerd en in diezelfde week in de huis-aan-huisbladen van de betrokken gemeenten. Op het ontwerpbesluit zijn 14 zienswijzen ingebracht. De zienswijzen leiden tot een tweetal wijzigingen ten opzichte van het ontwerpbesluit.

Het definitieve besluit is woensdag 23 oktober 2024 gepubliceerd in de Staatscourant en in diezelfde week in de huis-aan-huisbladen van de betrokken gemeenten, te weten Amersfoort, Baarn, Bunnik, Culemborg, De Bilt, Hilversum, Houten, Soest, Stichtse Vecht en Zeist.

Aanleiding

Op grond van hoofdstuk 11 van de Wet milieubeheer is ProRail, als beheerder van het spoor, verplicht om de sanering voor hoofdspoorwegen uit te voeren. In het kader van deze wettelijke verplichting heeft ProRail het Saneringsplan F2-12 opgesteld en aan mij voorgelegd. Het saneringsplan heeft betrekking op gedeelten van het spoor in de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunnik, Culemborg, De Bilt, Hilversum, Houten, Soest, Stichtse Vecht en Zeist.

Het saneringsplan bevat maatregelen om de geluidsbelasting vanwege de desbetreffende spoorweg bij volledige benutting van de geluidproductieplafonds op de gevel van 347 saneringsobjecten zoveel mogelijk te beperken tot de streefwaarde van 65 dB. De maatregelen betreffen het toepassen van raildempers en het plaatsen van geluidschermen. Voor de saneringsobjecten waar de geluidsbelasting niet kan worden teruggebracht tot de streefwaarde van 65 dB onderzoekt ProRail de noodzaak tot het treffen van geluidwerende maatregelen aan de woning.

Onderzoeksgebied spoorgedeelten waarop dit saneringsplan betrekking heeft

Stukken

Het besluit, inclusief bijlagen, de aanvraag en de overige stukken kunt u hieronder downloaden.

Bijlage 7 bij het Saneringsplan

Bijlage 8 bij het Saneringsplan

Een deel van de afschermende maatregelen in de gemeenten Amersfoort, Soest en Zeist moet worden geplaatst op (de grens van) gronden die in eigendom zijn van derden. ProRail zal contact opnemen met de eigenaren teneinde deze gronden te verwerven, dan wel om andere afspraken te maken. De betreffende gronden zijn vermeld in hoofdstuk 9 van het saneringsplan en weergegeven op de kaarten in bijlage 8 bij het saneringsplan.

Terinzagelegging (termijn loopt tot en met 5 december 2024)

Het besluit ligt met bijbehorende stukken vanaf donderdag 23 oktober 2024 voor 6 weken ter inzage bij het Bureau Sanering Verkeerslawaai (Steinhagenseweg 2d te Woerden) gedurende werkdagen van 8.30 uur tot 17.00 uur. Mocht u van deze laatste mogelijkheid gebruik willen maken, dan dient u vooraf telefonisch contact op te nemen met het Bureau Sanering Verkeerslawaai (0348 ‑ 487 450). Tot het besluit behoort een lijst van de betrokken referentiepunten en de gewijzigde plafondwaarden.

Beroepsmiddelen (termijn loopt tot en met 5 december 2024)

Binnen zes weken na de dag van de terinzagelegging van dit besluit kunnen belanghebbenden beroep instellen bij de Raad van State, Afdeling bestuursrechtspraak, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Het beroepschrift dient te zijn ondertekend en tenminste het volgende te bevatten:

  • naam en adres van de indiener;
  • de dagtekening;
  • een omschrijving van het besluit waartegen het beroepschrift zich richt;
  • een opgave van redenen waarom men zich met het besluit niet kan verenigen;
  • zo mogelijk een afschrift van het besluit waartegen het beroep zich richt.

Voor de behandeling van een beroepschrift wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Het niet voldoen aan deze eisen kan leiden tot niet-ontvankelijkheid van het beroepschrift.

Inlichtingen

Voor het verkrijgen van nadere inlichtingen over de ter inzage gelegde stukken kunt u zich tijdens kantooruren wenden tot Bureau Sanering Verkeerslawaai, telefonisch bereikbaar onder het hierboven vermelde nummer.

Meer informatie over de (hoogte van) geluidproductieplafonds voor spoorwegen is hier te vinden: Geluidregister spoorwegen.